Hallás
Hangos zajra, már az egy perces csecsemő is összerezzen, akár sírni is kezd. Fejét is a hangforrás felé fordítja, jelezve, hogy a hang térbeli elhelyezkedését is észleli. /Ez a fejfordító válasz eltűnik 6 hetes korban s csak 3-4 hónaposan jelenik meg ismét, amikor már szemével is keresi a hangforrást/ Az újszülöttek hallása azonban a hang bizonyos tartományaiban nem annyira kifinomult, mint az idősebb csecsemőké.
Születés utáni napokban a hallás élessége gyorsan javul, ami valószínűleg összefügg a fülben maradt magzatvíz felszívódásával.
Úgy tűnik a csecsemők képesek megkülönböztetni az emberi hangokat másféle hangoktól, jobban kedvelik azokat. Kísérletekben cumit adtak a csecsemőknek és hosszas ismétlésekkel megtanították arra, hogy ha meg szívják a cumit azt követően hangokat hallhat, vagyis a cumi szívásával hangokat kapcsolhatnak be. Kiderült, hogy a babák szívesen szívják a cumit, ha azzal emberi hangot, éneket kapcsolhatnak be, de korántsem olyan lelkesek, ha csak hangszeres zene, ritmikus, de nem emberi hang hallható a cumi szívását követően
Különösen az olyan, feléjük irányított beszéd érdekli őket, amit magas hangon, lassan, eltúlzott kiejtéssel adnak elő!!! Ne féljünk tehát így beszélni csöppségünkhöz!!!!
Arra is van bizonyíték, hogy noha egy újszülött azzal a képességgel jön a világra, hogy a világ összes nyelvében használt fonémák különbségeit képesek észlelni ez 6-8 hónapos korra leszűkül az anyanyelvre.
A fül már a magzati korban működik. Az anyaméhben a magzat hallja az anya szívverését, a véráram jellegzetes monoton zúgását, belső zajokat, de kívülről jövő hangokat is érzékel: beszélgetést, egyéb zajokat Ismert tény, hogyha az apuka beszél a hasfalon keresztül a kis jövevényhez, a megszületés után felismeri, megnyugtatja az apai hang.
Tipp: Az orvostudomány jelenlegi ismeretei szerint az anyaméhben megszokott anyai szívdobogás hallgatása a születés után is megnyugtató hatással van a babákra, ezért ha nyugtalan a babád vedd öledbe szívverésed segít megnyugodni. Mivel benn az anyaméhben monoton zúgással egy állandó alapzajjal találkozott és most idekinn zajos hideg a világ a babád számára próbáld ki a porszívó monoton zúgását. Imádják!
Ha még csak most várod a babát és megteheted bérelj magzati szívhanghallgatót ezzel baba, vagy a saját szívhangodat rögzítheted bármilyen hangfelvevő eszközzel. Később visszajátszva ez segít megnyugodni a nyugtalan babának
Mindezek ellenére az újszülött sok időt tölt nézelődéssel. Vonzza őket az éles kontraszt és bizonyos mintákat preferálnak másokkal szemben (pl a bonyolult mintákat szemben a simákkal, a görbe vonalakat az egyenesek ellenében) Különösen érdeklődnek az arc iránt. Az újszülött az arc körvonalait nézi, de két hónapos korra már az arc belső felére figyelnek.
A látás
A látórendszer nem jól fejlett születéskor. Az újszülött látásélessége és fókuszálási képessége korlátozott, így a tárgyakat életlennek látják. Szemmozgásaik koordinálatlanok. Nagyon közellátók. Körülbelül 30cm-re lévő tárgyakat látják- hozzávetőleg ez az a távolság amennyire az anya arca van a szoptatáskor.
Mindezek ellenére az újszülött sok időt tölt nézelődéssel. Vonzza őket az éles kontraszt és bizonyos mintákat preferálnak másokkal szemben (pl a bonyolult mintákat szemben a simákkal, a görbe vonalakat az egyenesek ellenében) Különösen érdeklődnek az arc iránt. Az újszülött az arc körvonalait nézi, de két hónapos korra már az arc belső felére figyelnek.
A 6 hetes baba alaposan szemügyre veszi környezetét, de nem igen követi tekintetével a mozgó tárgyakat, arcokat. A hirtelen felvillanó fény, mint amilyen a fényképezőgép vakuja is, láthatólag zavarja. Felkeltik a figyelmét csillogó, fényes vagy világító tárgyak. Ha valamit meg akar nézni, nemcsak tekintetét irányítja oda, hanem egész fejecskéjét fordítja.
A 2 hónapos csecsemő szemével már követi a fényt, rövid időre a tárgyakat is alaposan megnézi vagy utánuk néz. Különösen jól megfigyelhető ez, ha valami leesik. Szemeit egyre inkább mozgatja a fejétől függetlenül is, így már jól tudja követni a mozgó embereket, arcokat tárgyakat, figyeli a mozgó szájat. Kedveli a világos, élénk színeket.
3 hónapos kor táján már biztosan ránéz a szüleire, ha beszélnek hozzá, nevén szólítják.
Valószínű, hogy ilyen tájban kezd kialakulni a kétszemes látás.
3-4 hónaposan már hosszasan nézegeti a kezét, majd 4-5 hónaposan figyelme, nézegetése távolabbi környezetére is kiterjed.
Az 5-6 hónapos baba, ha felültetik, hosszú perceken át elnézegeti közvetlen (kb. 2 méteres körzeten belüli) környezetét, játékait, saját testrészeit, és megkeresi a szemével a tőle távolabb eső dolgokat is, néha utána nyúl olyasminek is, amit már nem tud elérni. Érdeklődéssel nézeget nagy színes, foltos ábrákat.
Nem csak a látásélesség fejlődik folyamatosan; két szemét is egyre jobban tudja együtt használni. Egyéves koráig néha úgy tűnhet, kancsalít, de ez többnyire látszólagos, ami adódhat abból, hogy a kisgyerekek arckoponyájában a szemek távolabb esnek egymástól. Ha közeli tárgyakat vizsgál, ez még feltűnőbb, de ilyenkor a felnőttek szeme sem viselkedik másként.
6 - 12 hónapos korban alakul ki a fúzió, vagyis amikor a két szemmel látott tárgyak képét nem csupán egymásra fekteti, hanem az agykérgi tevékenység következtében valóban egy képpé is formálja, összeolvasztja a két szemmel látottakat. Ez feltétele a térlátás kialakulásának is.
Körül-belül a harmadik hónaptól kezdi felfedezni a csecsemő a kiadott hangjai és hallása közötti kapcsolatot és kezdetét veszi a következő szakasz a gagyogás időszaka. Játék a hangjával, begyakorlása a későbbi beszédnek. A gagyogás hónapjaiban több mint kétszáz féle hangot ad ki. Csecsemőink a magyar nyelvben nem létező mély torokhangokat, francia nazálisokat, afrikai csettintőket is hallatnak. Majd a későbbiekben, a gagyogás második szakaszában(6-8 hó) az anyanyelvre jellemző hanganyag begyakorlása következik az a hanganyag, amit a környezet megerősít, megismétel. Ezért is van jelentősége, hogy sokat beszéljünk kisbabánkhoz, még ha látszólag nem is érti meg. Gyakorolja, rögzíti azokat a hangokat, amelyeket majd később használni fog.
A 2 hónapos csecsemő szemével már követi a fényt, rövid időre a tárgyakat is alaposan megnézi vagy utánuk néz. Különösen jól megfigyelhető ez, ha valami leesik. Szemeit egyre inkább mozgatja a fejétől függetlenül is, így már jól tudja követni a mozgó embereket, arcokat tárgyakat, figyeli a mozgó szájat. Kedveli a világos, élénk színeket.
3 hónapos kor táján már biztosan ránéz a szüleire, ha beszélnek hozzá, nevén szólítják.
Valószínű, hogy ilyen tájban kezd kialakulni a kétszemes látás.
3-4 hónaposan már hosszasan nézegeti a kezét, majd 4-5 hónaposan figyelme, nézegetése távolabbi környezetére is kiterjed.
Az 5-6 hónapos baba, ha felültetik, hosszú perceken át elnézegeti közvetlen (kb. 2 méteres körzeten belüli) környezetét, játékait, saját testrészeit, és megkeresi a szemével a tőle távolabb eső dolgokat is, néha utána nyúl olyasminek is, amit már nem tud elérni. Érdeklődéssel nézeget nagy színes, foltos ábrákat.
Nem csak a látásélesség fejlődik folyamatosan; két szemét is egyre jobban tudja együtt használni. Egyéves koráig néha úgy tűnhet, kancsalít, de ez többnyire látszólagos, ami adódhat abból, hogy a kisgyerekek arckoponyájában a szemek távolabb esnek egymástól. Ha közeli tárgyakat vizsgál, ez még feltűnőbb, de ilyenkor a felnőttek szeme sem viselkedik másként.
6 - 12 hónapos korban alakul ki a fúzió, vagyis amikor a két szemmel látott tárgyak képét nem csupán egymásra fekteti, hanem az agykérgi tevékenység következtében valóban egy képpé is formálja, összeolvasztja a két szemmel látottakat. Ez feltétele a térlátás kialakulásának is.
A beszéd fejlődése
A beszéd fejlődése Mérei Ferenc és Montágh Imre munkája alapján / Mérei- binét gyermeklélektan Bp.1997., Montágh I-Montághné Reiner N.- Vinczéné Bíró E: Gyakori beszédhibák a gyermekkorban/
A beszéd fejlődésének első szakaszában az újszülött hangjai élesek, tagolatlanok. Ezek a hangok lassan változatosabbak lesznek és körülbelül a második hónaptól a közvetlen környezet már meg tudja különböztetni mit szeretne kifejezni a csecsemő: a segítséget kérő „baj van” sírást, a „csak vegyél fel nálad akarok lenni” sírástól éppúgy mint az öröm, elégedettség kifejezését.
Körül-belül a harmadik hónaptól kezdi felfedezni a csecsemő a kiadott hangjai és hallása közötti kapcsolatot és kezdetét veszi a következő szakasz a gagyogás időszaka. Játék a hangjával, begyakorlása a későbbi beszédnek. A gagyogás hónapjaiban több mint kétszáz féle hangot ad ki. Csecsemőink a magyar nyelvben nem létező mély torokhangokat, francia nazálisokat, afrikai csettintőket is hallatnak. Majd a későbbiekben, a gagyogás második szakaszában(6-8 hó) az anyanyelvre jellemző hanganyag begyakorlása következik az a hanganyag, amit a környezet megerősít, megismétel. Ezért is van jelentősége, hogy sokat beszéljünk kisbabánkhoz, még ha látszólag nem is érti meg. Gyakorolja, rögzíti azokat a hangokat, amelyeket majd később használni fog.
A hatodik hónaptól kezdetét veszi a beszéd megértésének szakasza. Eleinte még nem szavakat ért meg, csak hangulatot, az érzelmi színezetét a beszédnek. Szelíd kedves hanghordozásra örömöt fejez ki, dorgáló erős hangra megijed esetleg sírva is fakad. Ha idegen nyelven ugyanolyan hanghordozással mondanánk el neki ezeket ugyanúgy reagálna csecsemőnk. A beszéd megértését megelőzi az, hogy előbb helyzetekben tanul meg tájékozódni a gyermek. Nyolc hónapos kortól megért rövid utasításokat de csak bizonyos helyzetben. Például csak annak a személynek hozza vissza a labdát, akivel sokat játszotta ezt a játékot. 10 hónapos kora végére pedig már körülményektől és személyektől függetlenül megérti ugyanezt az utasítást, másnak és máshol is visszahozza a labdát.
Az első szavak a gagyogásból kialakuló hangkettőzésből alakulnak ki. (baba, mama, papa) Ezeket lassanként megnevezésre, közlésre is használja. Az első szavak egy éves kora körül alakulnak ki. 16 hónapos kor körül 8-15 szó az átlag szókincs, de a cserfesebbek akár 30-40 szót is mondanak. Az un. Passzív szókincs amit nem mond, de megért ennek sokszorosa.
A második életév második felében meggyorsul a beszédfejlődés. A szókincs ötszörösére, tízszeresére nőhet fél év alatt. Ebben az időben szavai tulajdonképpen mondatok. Három éves korra az aktív szókincs 350-400 szóra gyarapszik átlagosan. Megjelennek a két és többszavas mondatok a főnév mellett igét is használ. Az igeidők közül a legkésőbb a jövőidőt sajátítja el és a szórend is hibázhat még: első helyen gyakran még az érzelmileg fontos szó áll.A negyedik év végére kialakulnak a nyelvtani formák és szabályok, a szókincs ugrásszerűen megnő, a mondatok egyre hosszabbak lesznek.
Természetesen nagy egyéni eltérések lehetnek az egyes gyerekek beszédfejlődésében. Vannak gyermekek akik az átlagosnál hamarabb, míg mások csak később kapnak kedvet a beszédhez. Jellemző lehet az is – bár nem törvényszerű- hogy a kislányok korábban, a kisfiúk később kezdenek beszélni. De tény, hogy a környezetnek nagy szerepe van a beszéd elsajátításában
Ezért az én listám is csak tájékoztató jellegű. Az egyes mozgásfejlődési fázisoknál azt az intervallumot mutatom be ami idő alatt a gyerekek nagy része produkálja az adott fejlődési fázist./Forrás: Atkinson-Atkinson-Bem-Smith: Pszichológia Bp.:1997/ Ha a babád az első oszlopban található időpont körül mutatja ezt a teljesítményt,azt jelenti, hogy igen fürge. Ha valamilyen oknál fogva a babád még a harmadik oszlopban található időpont után sem gyakorolja azt a tevékenységet akkor se ijedj meg, nem jelenti azt, hogy baj van, de fordulj szakemberhez, kérd ki orvosod, védőnőd, gyógypedagógus véleményét,segítségét.
A mozgás fejlődése a leglátványosabb, a legjobban nyomon követhető. Ezért ezt szokták leginkább árgus szemekkel figyelni. Valóban borzasztó nagy öröm egy-egy új produkció megjelenése. Az első év a baba életében, amikor nagy látványos fejlődésen megy keresztül Jó megfigyelni, hogy milyen örömet okoz a babának is egy-egy teljesítmény. Miután mindhárom gyermekünk túl van az első évén én mindenkit arra biztatok, hogy örüljön maradéktalanul egy-egy állomásnak, ne is siettessen semmit, hisz így is olyan gyorsan elrepül ez az idő. Attól meg pláne óvakodjatok, hogy máshoz, vagy fejlődési listákhoz mérje a babát! Olyan óriási különbségek vannak gyerekek között.
Ezért az én listám is csak tájékoztató jellegű. Az egyes mozgásfejlődési fázisoknál azt az intervallumot mutatom be ami idő alatt a gyerekek nagy része produkálja az adott fejlődési fázist./Forrás: Atkinson-Atkinson-Bem-Smith: Pszichológia Bp.:1997/ Ha a babád az első oszlopban található időpont körül mutatja ezt a teljesítményt,azt jelenti, hogy igen fürge. Ha valamilyen oknál fogva a babád még a harmadik oszlopban található időpont után sem gyakorolja azt a tevékenységet akkor se ijedj meg, nem jelenti azt, hogy baj van, de fordulj szakemberhez, kérd ki orvosod, védőnőd, gyógypedagógus véleményét,segítségét.
Mozgás forma | A babák 25%-a ekkorra sajátítja el | A csecsemők 50%-a már tudja | A babák 90%- ekkor már sikeresen hajtja végre |
Átfordul | 2,5 hónap | 3.hónap | 5.hónap |
Testsúlya egy részét lábaira helyezi | 3. hónap | 4. hónap | 6. hónap |
Segítség nélkül ül | 4.5. hónap | 5,5. hónap | 8. hónap |
Bútorba kapaszkodva áll | 5. hónap | 5,5. hónap | 10. hónap |
Kúszik-mászik | 7. hónap | 8,5 hónap | 12. hónap |
Bútorba kapaszkodva jár | 7,5. hónap | 9. hónap | 13. hónap |
Biztosan áll egyedül | 10. hónap | 11. hónap | 14. hónap |
Önállóan jár | 11. hónap | 12. hónap | 15. hón |