Lehet találkozni olyan fejlesztőprogramokkal, amelyekben a szülők már korán megkezdik gyermekük oktatását. Így az olvasni tanítását is. Érthetőek ez a szülői szándék is, hiszen mindenki a legjobbat szeretné csecsemőjének. Ebben a fene gyors világban pedig már attól kell félni, hogy ha nem kap meg idejében mindent el is szalasztottuk a lehetőséget az életben való boldogulásához. Jobb boldoguláshoz mint a miénk!?
De kell-e olvasni tanulni a babáknak?
Valóban lemaradnak-e valamiről?
Lapozgató rovatunkban most a Mindennapi Pszichológia II. évf.2.számában megjelent Bébi Eistein című cikkből szemezgettem. Ebben a cikk szerzője Csépe Valéria- neves szakember -próbál szembeszállni a szülők bizonytalanságát kihasználó fejlesztőprogramok gyártói, minden korai üzleti indíttatású, minden tudományos alapot nélkülöző fejlesztőprogram ellen
A cikk első részében azt foglalja össze a szerző, hogy milyen érvekkel akarnak meggyőzni téged a korán fejleszteni kívánók.
-az első életévben történő fejlesztés a legfontosabb, ha ezt kihagyod az idegrendszeri struktúrák, kapcsolatok később már nem fognak olyan mértékben fejlődni.
-Az egyes funkciók pl: látás, hallás stb csak egy kritikus periódusban fejlődik megfelelően, ha erről lemaradsz egy életre szóló hátrányba kerül a gyermeked.
-A fejlődéshez ingergazdag környezet szükséges
Az első érv azt jelenti, hogy a születés után megindul az un. szinaptogenezis. Az egyes idegsejtek kapcsolatokat alakítanak ki más idegsejtekkel, rohamosan mint egy háló alakul ez a kapcsolati rendszer. Egy idő után megáll a fejlődés és a gyakran használt kapcsolatok megerősödnek, a ritkán használtak gyengülnek és el is tűnnek.Ráadásul állatkísérletekben úgy találták, hogy ha egy állatnál elvesznek egy érzékelési csatornát egy bizonyos időben (Pl.: kismacskáknak letakarták a szemét)akkor az az állat később már nem tanulta meg használni azt(sohasem tanult meg látni a kismacska). Ez azt jelentené, hogyha nem gyakoroltatunk valamit a babával, akkor az idegrendszer nem fejlődik megfelelően?
Ez nincs így! Az emberi agynak nincs időben behatárolt korlátja, egy képlékeny, rugalmas rendszer. Rendkívül jól ki van találva, normális esetben minden halad a maga útján. A szinaptikus kapcsolatok hosszabb ideig fejlődnek és később is jól stimulálhatók. Csak nagyon kevés funkciónak van kritikus periódusa, ezért inkább csak szenzitív, érzékeny periódusról beszélnek a szakemberek.
Az ingergazdag környezet hirdetői pedig gyakran arra ösztönöznek, hogy elárasszanak minket újabb és újabb csodaeszközzel. De a ingerek túlzott ontása a babára éppoly káros lehet.
Mindezek után arra a kérdésre, hogy mikor tanuljon olvasni a baba egyszerű választ ad a szerző: soha. hiába is gyötörnénk olvasás tanítással őket a memóriájukra támaszkodva lehet, hogy úgy tűnik, hogy olvasnak, de valójában nem azt teszik. Ugyanis érzékelési folyamatok, az idegrendszer érettsége még nem teszi azt lehetővé. bővebben itt olvashatsz a cikkből
Eddig a cikk.Én egyetértek a cikk mondanivalójával. És biztos vagyok benne, hogy jó szándék hívja elő ezeket a fejlesztőprogramokat. Bizonyos, hogy vannak is elemei, amik hasznosak lehetnek. Például a napi rendszeres odafigyelés, játék mindenképpen hasznos, de nem az, ha ez szavak sulykolása, dresszírozás, idegesítő feladat a mamának. Sokkal jobb, ha ez az idő szabad örömteli játékkal telik.
Mindezek után tehát ha kedved támad keress rá ezekre a fejlesztőprogramokra, alakítsd ki a véleményed, akár hasznosítds belőle azt ami tetszik. De a fentiek tudatában.Akár egyetértesz, akár nem írd meg véleményed!
2010. július 6., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése